Tentang Akuler...

Cerita Tentang masa lalu... Cerita Tentang Kau dan Aku...

Doa hapus kesedihan


Suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih. Lantas Rasullullah s.a.w bertemu dan bertanya kepadanya mengapa dia bersedih. Lantas sahabat tadi menjawab beliau bersedih atas sebab hutang yang telah membelenggu dirinya serta kesedihan telah mengikat sanubarinya. 

Maka baginda s.a.w pun mengajarkan sepotong doa kepada sahabat tersebut. Doa ini jika diamalkan setiap pagi dan petang,nescaya segala kesedihan, segala kedukaanmu, akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan digantikan dengan kegembiraan dan kebahagiaan. Justeru, insya Allah, sebanyak mana pun hutangmu, akan dilunaskan oleh Allah SWT, setebal manapun kedukaanmu, akan dilenyapkan oleh Allah SWT.

Doa tersebut memberi maksud :

"Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat sedih dan dukacita.
Aku berlindung kepada-Mu ya Allah, dari sifat lemah dan malas.
Dan aku berlindung kepada-Mu ya Allah, dari sifat penakut dan bakhil.
Dan aku berlindung kepada-Mu ya Allah, daripada beban hutang dan tekanan perasaan (oleh orang lain)."

0 comments:

Post a Comment